Leer in de opleiding BKL over het brede vakgebied van de loonadministratie
De loonadministratie is een interessant en veelzijdig vakgebied. Bijna dagelijks worden organisaties geconfronteerd met diverse aspecten van de loonadministratie, zoals ziekmeldingen van medewerkers, verlofaanvragen, loonberekeningen, overuren, onkostenvergoedingen, thuiswerken en arbeidsomstandigheden. Dit lijstje kan eenvoudig worden uitgebreid.
Het is essentieel dat binnen elke organisatie iemand bekwaam is op het gebied van loonadministratie en fungeert als aanspreekpunt voor deze kwesties. Dit kan een medewerker van de financiële administratie zijn, maar ook een secretaresse of administratief medewerker kan deze taak op zich nemen.
Zelfs als een administratiekantoor de salarisverwerking verzorgt, is het waardevol dat er binnen de organisatie iemand op de hoogte is van de basisprincipes van de loonadministratie.
In de BKL opleiding (de opleiding Basiskennis Loonadministratie) komen de praktische kanten van de loonadministratie aan bod.
De opleiding bestaat uit 2 modules. Loonheffingen en Arbeidsrecht/Sociale Zekerheid:
- Loonheffingen
Je leert van alles m.b.t. het loon: hoe je de loonheffing kunt voeren, over de werkkostenregeling, loontabellen en loonaangifte, over hoe je de diverse formulieren dient in te vullen, enz. - Arbeidsrecht
Je leert met name over de arbeidsovereenkomst. Denk aan: wanneer is er sprake van arbeidsovereenkomst, de proeftijd, arbeidsvoorwaarden, concurrentiebeding, enz. - Sociale zekerheid
Je leert over sociale verzekeringen, waarbij de diverse wetten, verplichtingen en premies aan bod komen. Denk aan de arbeidsomstandigheden, arbeidstijden/verlof, socialezekerheidswetgeving, ziekte, arbeidsongeschiktheid, enz.
Zie hier de volledige inhoud van de opleiding Basiskennis Loonadministratie (onderaan FAQ).